Auteur Topic: Video wall maken met MCIM i.c.m. Mede8er  (gelezen 194856 keer)

Offline Loadercoder

• Senior Member
  • Like Status: +19/-1
Video wall maken met MCIM i.c.m. Mede8er
« Gepost op: april 14, 2012, 09:37:58 am »
Hallo Mede8er gebruikers,

Even voorstellen, ik ben Loadercoder de programmeur van MCIM.

MCIM staat voor MediaCenter Interface Manager.

Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik begonnen aan dit avontuur. Met als doel een Nederlandstalig programma te maken die film informatie kan verzamelen en kon weergeven op mijn Dune.
Maar de Dune speler was niet mijn eerste speler, Ik ben begonnen met een TVIX 6500 en jawel een Mede8er 500X. Omdat deze speler nog steeds gebruikt word en de firmware steeds beter werd, heb ik deze ook aan mijn programma toegevoegd.

Hoe krijg je dit allemaal werkend:
Download het programma via: MCIM Download

Pak deze uit en start MCIM.EXE op. Hierna zal er gevraagd worden een configuratie in te geven voor de gebruikte mediaspeler.
Configuratie naam: (Mag je zelf kiezen)
Mediaspeler naam: Selecteer hier de Mede8er.
Interface map: Dit is je locatie waar je films staan. (hoofd map)
b.v.

n:\\films\\actie
n:\\films\\animatie
enz.
Selecteer dan n:\\film

De rest is niet van toepassing, klik nu op \"Opslaan Media  Speler\"

Om nu de film informatie op te halen kan je het volgende doen.
Ga naar tab Import , en klik op de knop \"Zoek Video Bestanden\".  Klik op de knop Selecteer directory en kies de hoofdmap waar de films staan zoals in het voorbeeld n:\\films
Klik op de OK knop en hierna op Start Import. Het programma zal nu op de opgegeven locatie kijken naar video bestanden. Het voordeel van deze manier is dat je dit kunt blijven doen, dus zet je er nieuwe films bij in de map zal het programma bij de volgende keer importeren deze overslaan. En zo automatisch alleen de nieuwe films toevoegen.

Nadat de films zijn ingelezen zie je ze links in de lijst. Selecteer een film door erop te klikken en klik nu op tabblad Algemeen. Op dit tabblad staan 2 buttons die zorgen dat de afbeeldingen nodig voor de video wall aangemaakt worden.
1. Maak Achtergrond
2. Maak Interface.

Als je een films uit te lijst geselecteerd hebt kan je de benodigde bestanden voor de video wall aanmaken door op Maak Achtergrond. Dit is dus alleen voor de geselecteerde film. Om dit niet voor de overige net de hand te hoeven doen is er Maak Interface. Hier kan je op aanmaakdatum een selectie maken zodat je alleen de laatste films kunt toevoegen en je niet allemaal op nieuw hoeft te genereren. Dit scheelt veel tijd en uitzoekwerk.

Probeer het altijd eerst met 1 film om te kijken of je deze kan zien in de video wall. Hierna kan je de rest doen.

Heb je met een ander programma al een folder.jpg, about.jpg  of  [fillmnaam].xml dan zullen deze overschreven worden. Wat doet dit programma niet.

1. Films verwijderen, hernoemen e.d.
2. Films worden NIET verplaatst.
3. Er worden niet meer dan 3 bestanden toegevoegd (folder.jpg, about.jpg en [filmnaam metadata].xml) in de desbetreffende film map.
4. Films blijven benaderbaar ook op andere manieren (directory structuur e.d.)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, mochten er vragen dan wel problemen zijn laat het mij weten dan kan ik er naar kijken. Het is mogelijk dat je hier een daar een bug tegen komt want voor zover ik nu weet zijn er nog niet heel veel mensen die dit voor de Mede8er gebruiken.

Hoe de video wall werkend te krijgen zal hier vast ergens te lezen zijn. :)

Er zit een tijdslot op het programma, dit heb ik met een rede gedaan.
1. Zodat ik kan zien hoeveel mensen het programma downloaden en zo mogelijk gebruiken.
2. Ik geen vragen krijg  over dingen die inmiddels al opgelost zijn dit is namelijk zonde van de tijd.

Deze versie is vanaf dag één gratis, maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst (versie 2) niet meer zo is. Er gaat erg veel tijd in zitten om een dergelijk programma te ontwikkelen wat ik op dit moment in de avonden en weekenden doe.

Meer informatie kan je vinden op :
Wifimedia forum: Wifimedia Forum
MCIM Wiki: Link MCIM Wiki
Downloaden via: MCIM Download

Mochten jullie ideeën hebben m.b.t. dit programma, of dingen die jullie missen in de huidige programma\'s laat het weten wellicht is hier wat voor te maken.:)

15-04-2012 Versie 1.08.01 online gezet

Wijzigingen:

Doorzichtige DVD hoes in fanart, zat er al in voor de Dune nu ook voor de Mede8er.
Metadata toegevoegd zodat de extra info zichtbaar komt in de video wall.  (BETA)

Laat even weten als er problemen zijn met de metadata aangezien ik geen speler heb die dit ondersteund. (helaas)

28-04-2012 Versie 1.08.0.2 online gezet

• 1. Bij sommige films zie je een 10/10 rating dit is gecorrigeerd.
  • 2. Bij het verwijderen van een film word de about.jpg en de folder.jpg verwijderd nu ook de <filmnaam>.xml
  • 3. En na lang zoeken en spitten heb ik eindelijk de Engelse taal werkend in MCIM. :oops: De taal kan je wijzigen zonder het programma opnieuw te hoeven starten.
  • 4. Bij het leeg laten van met de hand ingevoerde films gaat het generen van de metadata fout. Dit is hersteld.
  • 5. Database voor de Mede8er zal automatisch bijgewerkt worden waardoor je niet meer hoeft te scannen. En verwijderd deze ook weer uit de database als je de film uit MCIM verwijderd. Scheelt weer :)

Als je de Mede8er database functie wilt gebruiken zal het het volgende moeten doen.
Ga naar de configuratie van je speler in MCIM, een plaats in de veld Mede8er DB de locatie waar je Mede8er.db moet komen te staan. Zorg er voor dat je schrijfrechten hebt in die directory. Als je dit veld leeg laat/maakt zal MCIM geen database aanmaken en kan je altijd nog met de Mede8er speler deze aan laten maken (scan optie). Alleen films die in MCIM staan zullen worden toegevoegd. :)

Om de rating wijziging zichtbaar te maken even het volgende:
Ga naar tabblad algemeen, aanmaken interface, klik op de knop alles en hierna op maak interface.
Als het interface aanmaken gereed is, zijn de 10/10 ratings weg of er moet werkelijk een dergelijke score zijn. Dat kan natuurlijk altijd. B)

Let wel het programma is nu instelbaar in het Engels maar er zijn nog geen Engelse handleiding e.d.
Als het programma de eerste keer opgestart word (bij een nieuwe installatie) zal deze in het Engels staan. Dit kan je wijzigen door naar het Tabje Language te gaan en dan voor Nederlands te kiezen. Het programma zal de taal wijzigen zonder opnieuw te hoeven opstarten.

Voordat je gaat installeren eerst het volgende. Bij MCIM zit nog geen installatie programma. Om nu niet heel je collectie weer opnieuw te hoeven inlezen kan je een backup maken van de MCIM.DB3 deze staat in de MCIM\\db directory.

31-05-2012 Versie 1.09.0.1 online gezet

Wat heb ik aangepast:

Vertaling hier en daar aangepast, met name in de template zaten nog dingen in het Nederlands.

Gebruikers die geen netwerkmapping aangemaakt hebben maar via het netwerk de film machine selecteren zouden problemen kunnen hebben met het ophalen van de mediainfo informatie dit betreft met name de Synology gebruikers die hier last van hebben. Hier heb ik een aanpassing voor gemaakt die gevolgen heeft voor het bestandspad bij de film. Hierbij zal nu geen IP-adres zichtbaar worden maar de naam van de pc/nas waar de films op staan (locatie film bestand). Mocht je hier last van hebben en je wilt deze informatie wel zien dan dien je je films opnieuw te importeren. Je hoeft ze niet uit het programma de verwijderen importen is voldoende.

Nieuw voor de Dune:

Het is nu ook mogelijk om een trailer te selecteren bij een film. Dit is een extra veld bij de film informatie geworden zodat deze aangepast kan worden door de gebruiker.
Als er tijdens het importen een Trailer gevonden word zal deze automatisch toegevoegd worden. Trailer bestanden worden herkend door het woord TRAILER in de bestandsnaam. Deze mag in de filmmap bij de hoofdfilm staan (Mits geen uitpakte DVD ISO of Blu-Ray ISO), maar beter is een submap te maken met de naam Trailer en het bestand daar in te plaatsen.

Zodra er een trailer bestand is aangegeven zullen er bij het aanmaken van de interface 2 knoppen zichtbaar zijn. Een knop om de film te starten en een knop voor de trailer. Als alleen een film aangegeven is zal er alleen een film knop zijn.

De start film knop is kleiner geworden en veranderd, omdat ik extra ruimte nodig had voor de trailer knop.

Voor alle gebruikers van MCIM:

Het is noodzakelijk om 1x compleet de interface te laten genereren waardoor alle bestanden weer bijgewerkt zijn. Inclusief de nieuwe knoppen.

08-07-2012 Versie 1.09.0.3 online gezet

Wat heb ik aangepast:

Op 32bits machines in de rating verkeerd. Hier komt in nagenoeg alle gevallen een maximale waarde te staan. Dit is niet juist en aangepast.

Daarnaast is er een bug uitgehaald voor de Dune speler waarbij het generen niet geheel juist ging indien de interne harddisk of een losse harddisk gebruikt werd.

En nog een paar kleine dingen.

25-07-2012 Versie 1.09.0.4 online gezet

Wat heb ik aangepast:

Er bleek en bug te zitten bij het scannen van de trailers. Hierdoor ontstaat er een vertraging bij het opslaan e.d.

30-09-2012 Versie 1.09.0.5 online gezet

Wat heb ik aangepast: Niets

Bijwerken reeds bestaande versie van MCIM
Als je geen zin hebt om al je films opnieuw in te lezen doe je het volgende.

Maak een backup van de MCIM.DB3 deze staat in de MCIM\\DB directory. Hierin zitten alle instellingen e.d. Download een nieuwe versie van het programma en overschrijf de vorige versie van MCIM.
Kopieer het MCIM.DB3 bestand terug naar de DB directory en je bent klaar, het programma is weer te gebruiken.

Vanaf 01-01-2013, licentie bestand nodig.

Vanaf 01-01-2013 maak ik gebruik van een licentiebestand op deze manier hoef je niet elke keer het programma te downloaden maar alleen het licentie bestand te vervangen is een stuk simpeler denk ik.
Dit licentiebestand staat op http://www.dds-online.nl

28-02-2013 Versie 1.09.0.6 staat online.

Wat heb ik aangepast:

1. Er is geen extra bestand meer nodig om de tekst aan te passen naar wit, je kan nu zelf een kleur instellen. Standaard staat deze op de gele kleur zoals ook in het oorspronkelijke template zat.
Let op dit is alleen voor de Dune HDI.

2. Je kan nu zelf je plottekst grote instellen tussen de 18 en 25 pixels. Standaard op 22 zoals ook in de oorspronkelijke template het geval was.

3. Er is een knop bij gekomen als je de import functie gebruik. Je kan de lijst met niet gevonden films nu ook opslaan naar een tekst bestand. Knop zit naast de kopieer naar klembord functie.

4. Importfolder word nu opgeslagen en opnieuw getoond bij het openen van het scherm. Als je in het veld van het pad staat en je drukt op de Enter toets dan zal het programma gaan zoeken in die directory.

5. En als laatste een nieuwe template.

Alle functionaliteit is instelbaar bij de mediaspeler (behalve optie 4 natuurlijk). Let wel als je een wijziging maakt die betrekking heeft op kleuren en templates zal je altijd je interface opnieuw moeten laten genereren. Anders kan je verschillen krijgen in de afbeeldingen.

Maak een backup van de database aangezien er weer wijzigingen in aangebracht worden bij het opstarten van het programma.

01-05-2013 Versie 1.09.0.7 staat online.

Wat heb ik aangepast:

Rating in nieuw template was niet juist. Gefixed.

02-07-2013 Nieuw licentie bestand.

01-09-2013 Nieuw licentie bestand.

18-11-2013 Nieuwe versie.
Aanpassing in het downloaden van de filmgegevens van zowel Moviemeter als TheMovieDB.
Versie 1.10.0.1 online.

31-12-2013 Nieuw licentie bestand.

30-04-2014 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.5 online.

Er is staat inmiddels een nieuw MCIM klaar, je zal ook MCIM moeten upgraden ik heb iets aangepast waardoor de alleen het overschrijven van het licentiebestand niet voldoende zal zijn.  Daarnaast hoef je het licentie bestand niet meer los te downloaden deze zit ook in het zip bestand.

Ik snap dat het voor sommige mensen vervelend kan zijn dat je om de zoveel tijd een nieuw licentie bestand moet downloaden maar voor mij heeft het aan dat het programma nog gebruikt word en ik krijg een beetje een indicatie van hoeveel ongeveer. (Niet elke download is een gebruiker natuurlijk)

Daarnaast zal ik in de komende versie een donatie knop maken, na 4 jaar denk ik dat het wel mag. Dan sta je nog steeds vrij om geen donatie te doen natuurlijk. En vanaf een bepaald bedrag wil ik die personen die dit wensen een licentie geven die niet meer verloopt. Let wel dit blijft een vrije keuze.

Ik heb ook nog wat gedaan in deze versie: 1.10.0.5
Er is nu een optie om een proxy server op te geven, hiermee kan je als je verplicht bent via een proxy server te internetten de instellingen voor de proxyserver ingeven bij de instellingen van MCIM. Als je geen gebruikersnaam en wachtwoord invult zal geprobeerd worden met de huidige Windows gebruiker verbinding te maken met internet.

Daarnaast is er een aanpassing gemaakt voor de Dune gebruikers die zien het klokje niet meer dwars door MCIM verschijnen. Beetje rare firmware wijziging maar goed was te fixen.

04-07-2014 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.6 online
.mjbignore functionaliteit toegevoegd, en nieuw  licentie bestand aangemaakt.

30-09-2014 Nieuw licentie bestand.

02-01-2015 Nieuw licentie bestand.

04-01-2015 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.7 online
MovieMeter API bugfix.

13-01-2015 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.8 online
1. Programma start sneller door gebruik van ander beveiligingsprogramma. ;-)
2. MovieMeter API fix.
3. Zoeken van filmbestanden werkte niet correct.
4. Er is een donatiebutton toegevoegd.

29-04-2015 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.9 Beta online
  • De oude moviemeter API is vanaf 1 mei niet meer te gebruiken. Hiervoor is een andere uitwisseling door Moviemeter in het leven geroepen. Deze heb ik nu in MCIM aangebracht. Dit is nog een test versie om mogelijke bugs te pletten.
  • Vanaf deze versie is .NET Framework 4.5 verplicht om te installeren. Anders werkt het programma niet meer. Deze is gratis te downloaden bij Microsoft wel even letten op de taal deze dient hetzelfde te zijn als windows versie die u gebruikt.

04-05-2015 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.10
poging om .mjbignore probleem op te lossen was niet helemaal gelukt.

31-05-2015 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.11
1. .mjbignore probleem opgelost met dank aan Schaapie voor het melden.
2. De nare bug (rekenkundige bewerking heeft geresulteerd in een overflow) gefixed.

En er is iets nieuws bijgekomen voor de Dune gebruikers onder ons. Je krijgt een extra button met de laatst toegevoegde films. Dit is instelbaar bij de MCIM instellingen. Als je geen betaalde licentie hebt krijg je maximaal 3 films te zien en met de betaalde licentie kan je zelf bepalen wat je wilt zien tot een maximum van 99 dagen.

31-07-2015 Nieuwe versie.
Versie 1.10.0.14

01-12-2015 Nieuwe licentie.

Er waren wat problemen met Windows shares dit heb ik geprobeerd op te lossen. En wat logging toegevoegd als het weer mis mocht gaan.

Vanaf nu is het mogelijk om een donatie te doen voor het programma, uiteraard is dit een vrijblijvende optie. Het helpt mij om de boel in leven te houden zoals het programma de webserver e.d. dus een donatie zal ik zeer waarderen. Maar nogmaals is geen verplichting. Bij een donatie van 30 euro of meer zal ik een licentie verstrekken die je kan blijven gebruiken als bedankje van mijn kant.

01-04-2016 Nieuw licentie bestand geldig tot 01-06-2016.

01-04-2016 Nieuw licentie bestand geldig tot 01-08-2016.

01-09-2016 Nieuw licentie bestand geldig tot 01-01-2017.

26-10-2016 MCIM versie 1.10.0.16
Problemen met Moviemeter en Duits toegevoegd aan TheMovieDB

28-10-2016 MCIM versie 1.10.0.17
Ik heb nog een paar kleine bugs gefixed in versie 1.10.0.17 en deze online gezet met de volgende wijziging.
1. Opslaan van films tijdens import kon mis gaan door missen van IMDB informatie bij moviemeter films.
2. In de engelse taal waren bepaalde instellingen niet goed te gebruiken door overlap.

Check even of je instellingen nog goed staan voor je veel films in gaat lezen, zou een beetje jammer zijn als films in gaat lezen in een taal die je niet zou willen. Just in case...

01-01-2017 Nieuw Licentie bestand
Geldig tot 01-04-2017

01-04-2017 Nieuw Licentie bestand
Geldig tot 01-07-2017

01-07-2017 Nieuw Licentie bestand
Geldig tot 01-10-2017

06-10-2017 Nieuw Licentie bestand
Geldig tot 01-01-2018

07-07-2018 Nieuw Licentie bestand
Geldig tot 01-01-2019

Plaats het licentiebestand in de MCIM directory (dus waar de MCIM.EXE staat)  en je kan het programma weer gebruiken tot 01-01-2019

En zoals ik al eerder aangaf de huidige versie blijft gratis maar doneren mag altijd.  ;)

Groeten Loadercoder
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2018, 11:03:55 pm door Loadercoder »
Een dag zonder MCIM is als een dag zonder lach. ;-)

Offline Cinderella

• Newbie
  • *
  • Like Status: +0/-0
Re: MCIM i.c.m. Mede8er
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2012, 10:14:13 am »
Leuk programma, werkt prima!

Opmaak vind ik zelf mooier dan YAMJ.
Wat ik weer een beetje mis is dat er geen info wordt gegenereerd dat in het videowall overzicht bij YAMJ wel zichtbaar is. Zoals bv een stuk van de beschrijving, acteurs, genre, etc.

gr,
Cinderella

Offline Loadercoder

• Senior Member
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2012, 10:47:35 am »
Hallo Cinderella,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik een 500X met de moviewall, op moment dat ik een coverplaatje open zie ik hierna de film informatie voordat de film start. Misschien dat ik iets mis aan info om dit op een vergelijkbare manier te tonen zoals YAMJ?

Of zitten er grote verschillen qua interface opbouw tussen de nieuwere spelers en de 500X. Buiten de nieuwe TV series en Music wall wel te verstaan.Ik wil hier best tijd in stoppen om dit op te lossen zonde om het niet te doen lijkt me.

Mede8er geeft niet stilgezeten qua ontwikkeling zag ik, zal ook kijken of ik de series voor de Mede8er toe kan voegen in versie 2 van MCIM.

Groeten Loadercoder.

Offline Loadercoder

• Senior Member
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2012, 11:52:00 am »
Ok, Found it.

MetaData mis ik, dit zit niet in de 500X versie. Aangezien meer en deel van deze info beschikbaar is in het programma zal ik deze optie toe gaan voegen. Dan is dat alvast gefixed.

Groeten Loadercoder.

Offline Loadercoder

• Senior Member
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2012, 05:58:00 pm »
Nieuwe versie online gezet, zie eerste bericht met alle benodigde info. ;)

Groeten Loadercoder.

Offline Cinderella

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2012, 06:29:40 pm »
Geweldig!

kijk ik op de verkeerde plek? Ik zie alleen de oude versie 1.0.7.0.2

gr,
Cinderella

Offline Loadercoder

• Senior Member
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2012, 06:35:03 pm »
Hallo Cinderella,

Hij staat op DDS Online. Druk anders als je op de website staat een keer op F5 misschien helpt dat.

Groeten Loadercoder.

Offline Cinderella

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2012, 07:36:53 pm »
Het werkt echt perfect wat je gemaakt hebt!

Veel beter dan YAMJ. Onder de videowall niet alleen het plot, maar ook de acteurs, genre, waardering. Deze laatste zaken heb ik via YAMJ niet werkend gekregen.

Complimenten voor je programma!

Offline Loadercoder

• Senior Member
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2012, 07:47:38 pm »
Hallo Cinderella,

Mooi dat het werkt. Best wel lastig zonder het zelf te kunnen testen.

In indergeval 1 persoon blij gemaakt vandaag. :)

Groeten Loadercoder.

Offline ronaldkoo

• Newbie
  • *
Re: Video wall maken met MCIM i.c.m. Mede8er
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2012, 09:44:59 am »
Mis de screenshots, mogelijkheden met skins.

Of kijk ik verkeerd?

Offline Maasbommel

• Mede8er Moderator
  • Hero Member
  • Like Status: +138/-12
« Reactie #10 Gepost op: april 20, 2012, 10:40:24 am »
@Loadercoder,

Maakt jouw programma ook de .xml bestanden aan zoals YamJToMede8er of Thumbgen?

Offline Loadercoder

• Senior Member
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2012, 11:09:23 am »
Hallo ronaldkoo en Maasbommel

Ik heb op dit moment alleen een 500x tot mijn bechikking, en deze kan een aantal dingen niet.
Op de 500x maak ik gebruik van de standarad movie wall van de mede8er. Op verzoek van Cinderella heb ik de metadata (versie 2.08.0.1) toegevoegd voor de films. Zoals je bij wifimedia op het forum kan zien, staan daar afbeeldingen van het programma en de output. De schtergronden van de films zijn gelijk aan die van de Mede8er. De bediening niet.Ik zal proberen een paar afbeeldingen hier te plaatsen ter info.

Er zal ongetwijfeld meer mogelijk zijn en overweeg kan ook om een nieuwe (mede8er) speler te halen om het programma daar meer op aan te passen. Als jullie informatie hebben wat er in de XML\'s kan/moet dan hoor ik het graag. Ik heb al even zitten kijken naar de muziek optie en die lijkt me ook leuk om te maken in de toekomst. Maar eerst films en series (die zitten er nog niet in) afmaken.

Groeten Loadercoder.

Offline Cinderella

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2012, 12:48:14 pm »
bijgevoegd 2 foto\'s van mijn tv. Eerst de videowall met rechtsboven Saw geselecteerd. Daarna het plaatje wat je ziet als je op info drukt.

Offline ronaldkoo

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2012, 12:59:43 pm »
Bedankt voor de foto\'s Cinderella, maar wat is dan het voordeel ten opzichte van YAMJ? Ik zie niet echt verschillen.

Offline Cinderella

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2012, 01:03:22 pm »
Ik kwam bij MCIM uit omdat ik YAMJ niet goed werkend kreeg. Eerst een paar keer goed, daarna liep het programma vast. Dit werkte in één keer probleemloos.

Ik vind deze opmaak mooier, ging toch al voor de Nederlandse beschrijvingen.
Wat ik verder heel handig vind is dat als het programma niet weet of het de juiste film is dat je heel makkelijk zelf kan kiezen welke het is. Mss bij YAMJ ook wel hoor, dat weet ik niet.