Auteur Topic: Audio via HC set loopt niet synchroon met TV beeld  (gelezen 5328 keer)

Offline Mvid.

• Active Member
  • **
  • Like Status: +2/-1
Audio via HC set loopt niet synchroon met TV beeld
« Gepost op: februari 11, 2013, 11:59:29 am »
Hallo forumleden,

Ik probeer een oplossing te vinden voor het niet synchroon lopen van het geluid van mijn Home cinema set en mijn TV.
Het geluid van mijn Home Cinema set ijlt voor op het TV beeld wat vaak erg irritant is.
Bij de ene film is het erger dan bij de ander.
Oorzaak van de beeld vertraging is waarschijnlijk de beeld verbeterings software van de TV.
Het geluid dat via HDMI naar de TV wordt weergegeven is wel synchroon met de beeldweergave. ( aangesloten via HDMI direct op de Mede8er.)
Mijn receiver heeft geen HDMI aansluitingen, en is momenteel aangesloten via de SPDIF aansluiting op de Mede8er.
Achter op de TV zit ook een SPDIF aansluiting maar die wil ik niet gebruiken omdat ik dan bij het luisteren van muziek de TV aan moet laten staan en dat wil ik niet.
Ik heb getracht om via de lip sync. van de Mede8er het geluid syncroon te krijgen, maar dit lijkt totaal niet te werken. De handmatige instelling loopt van 0 tot 500, mijn vraag is zijn dat getallen in ms.?
Tevens vraag ik mij af welke kant je opstuurd hoe groter het getal hoe groter de vertraging of werkt het precies anders om. Oftwel forceer je het geluid dusdanig dat het vertraagd wordt weergegeven of laat je het geluid juist versneld weergeven. Ik neem aan dat je met lip sync. maar één kant op kan omdat er geen negatieve instelling ( 0 tot -500 ) mogelijk is.

Mt vr Martin

Onkyo Av Receiver TX-DS696
Mede8er 600X3D
HD WD Elements 2TB
TV Sony BRAVIA KDL-40HX850

Audio instellingen  Mede8er
Nachtm.                      uit
HDMI uitgang              auto
SPDIF uitgang              SPDIF passthrough
Force dec.AAC/Mp3       Aan
Surround Sound           AC3/DTS 5.1
Lip Sync                      ( Auto)

Beeld instellingen Mede8er
Beeld verh                   16:9
Tv- systeem                 1080p 60hZ     
1080P24Hz                   Aan
Auto frame rate            uit
Plasma mode                uit           

life becomes very confusing when left is right and right is wrong...

Offline Mvid.

• Active Member
  • **
Re: Audio via HC set loopt niet synchroon met TV beeld
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2013, 12:28:44 pm »
Hoi Martin,

Ik krijg jouw receiver niet gevonden op de site van Onkyo.

Kun je nog even kijken naar het type ??

Misschien dat ik je dan verder kan helpen  ;)

Laat nog wat horen
Groet
Medelid

Hallo bedankt voor je reactie.

Hier de link naar de manual

http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-ds696_manual_e.pdf

Versterker is ongeveer 10 jaar oud maar geluidskwalitatief nog steeds een toppertje, daarom denk ik nog niet aan het aanschaffen van een HDMI certified versterker.

mt vr gr Martin
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2013, 01:31:28 pm door Mvid. »

Offline Mvid.

• Active Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2013, 05:51:10 pm »
Hoi medlid,

Ik heb al een enkele RCA connector van mijn component uitgang van de versterker naar mijn tv lopen.( alleen beeld doorgelust geen audio.)
Tevens heb ik de composiet uitgang van de mede8er ook op een composiet ingang van de versterker staan. dit heb ik zo gedaan omdat mijn oude WD HDtv zo aangesloten was en deze had geen component uitgang. ( Mediaplayers zijn voor het gemak één op één uitgewisseld.)
Dit is natuurlijk niet de ideale situatie voor de beste kwaliteit want het beeld op de TV is natuurlijk bagger. ( composiet signaal wordt nu omgezet naar component.)
Maar goed voor het testen maakte het niet uit want mijn versterker koppelt het composiet video signaal probleemloos aan mijn video component uitgang en heb ik dus gewoon beeld op de TV al is de kwaliteit niet om over naar huis te schrijven.
En ja het probleem blijft hetzelfde nog steeds loopt het geluid voor op het beeld.
Het lijkt er toch op dat de TV door alerlei softwarematige beeld verbeteringen voor een beeld vertraging zorgt.
Daarom hoopte ik dat de lip sync. functie van de Mede8er dit probleem zou kunnen ondervangen, maar met de huidige opzet van deze functie lukt het niet om het vooruitlopende audio signaal dusdanig te vertragen dat deze weer synchroon loopt met het beeld op de TV.
Eerlijk gezegd merk ik totaal geen verschil als ik de lip sync. handmatig op 0 of op 500 heb staan.

ik ga morgen als ik er tijd voor heb eens even een oude beeldbuis TV met SCART ingang aansluiten op de composiet uitgang van de Mede8er om te kijken of het beeld zonder de interne toeters en bellen van een smart TV wel synchroon loopt met het geluid van mijn Onkyo set.
Momenteel lijkt het er soms op dat ik naar een nagesynchroniseerde Chinese film aan het kijken bent. ;D

Het beste is natuurlijk een certified HDMI 1.4 set te kopen, maar deze huidige receiver is geluidskwalitatief nog steeds een toppertje dus dat vindt ik zonde van het geld. Hoewel ik mij afvraag of het probleem dan ook meteen getackeld is.

Mt vr gr Martin.

Offline Mvid.

• Active Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2013, 07:58:19 pm »
Tja dan moet ik de moederkloek heel lief aan gaan kijken de komende tijd. ;D
Ben alleen bang dat het geen effect heeft hier thuis. :-\

Ik vindt het wel zonde van het geld.
De thread die je aanhaalde dateerde nog uit 2011. Wat mij dan verbaasd is dat hier sinds die tijd niet goed op wordt ingspeeld door de verschillende partijen. ( Lees mede8er en TV fabrikanten.)
Als de lip sync. functie van de Mede8ers dusdanig aangepast kan worden dat je de audio signalen die buiten de HDMI uitgang gaan ( SPDIF,composiet ) kan vertragen maken ze een hoop mensen gelukkig denk ik. Deze problematiek is nog steeds actueel, misschien toch iets voor een volgende firmware update?
Ik zit nu met een prima versterker die dus niet goed functioneerd met de combo Mede8er en 3D Tv.
Kan me dan voorstellen dat dan bv een Mede8er aan het kortste eind trekt en dan bij veel mensen retour naar de winkel gaat.

Maar goed, ik ga morgen even aan de gang met de oude TV.
Tevens ga ik proberen of ik alle parameters mbt beeldverbeterings instellingen op de 3D TV kan uitschakelen, zoals motionflow ruisonderdrukking enz enz. Dit kan gelukkig per ingangs selectie dus dat is ook nog het proberen waard.

Laat via deze thread de uitkomst nog horen.

Mt vr gr Martin.

Offline Mvid.

• Active Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2013, 01:06:12 pm »
Beste forum leden,

Ik heb de zaak getest met een oude beeldbuis tv aangesloten op de composiet uitgang van de Mede8er.
Conclusie is dat het geluid van mijn Onkyo Home Cinema set nu perfect gelijk loopt met het beeld en audio op de beeldbuis TV. :)

Ook gebrobeert om diverse beeld optimalisatie parameters van de Sony 3D TV uit te schakelen, maar dit heeft geen enkele zin gehad.
De TV blijft dezelfde vertraging houden als voorheen, dus dit biedt geen oplossing. :'(

Ik hoop dat Mede8er dit probleem in de volgende firmware update eindelijk kan gaan oplossen.
Dit isue speelt als ik de thread hierboven bekijk sinds 2011 en men lijkt tot de dag van vandaag niet in staat te zijn dit op te lossen.
Er zijn legio mensen die met een dure Home cinema set zitten die geen HDMI IN/OUTPUT hebben.
Het kan niet zo zijn dat de enige oplossing is om een nieuwe versterker aan te schaffen terwijl men een uitstekende versterker heeft staan die nog vele jaren mee kan. >:(

Dus Mede8er team ga de uitdaging aan optimaliseer of breidt de Lip sync functie uit zodat mensen met "oudere audio systemen" ook uit de voeten kunnen met jullie producten!

Mt vr gr Martin.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 01:10:53 pm door Mvid. »

Offline Mvid.

• Active Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2013, 01:08:59 am »
Beste Medelid,

Heb even gekeken naar de Bravia sync optie op de HDMI 1 ingang waar de Mede8er op aangesloten is.
Conclusie is dat de TV de Mede8er in het menu niet ziet oftewel de Bravia sync optie wordt zowieso niet gebruikt icm met de Mede8er.
Vraag het me af of deze optie als deze actief is voor vertraging van het beeld kan zorgen.
De Bravia sync optie wordt gebruikt om verschillende Sony apparatuur die met HDMI aan elkaar geknoopt zijn met één afstandsbediening te kunnen bedienen.
De Mede8er kan je via deze Bravia sync optie gebruiken, maar dan moet de CEC functie in het eerste instellingsmenu van de Mede8er aan staan.
Bij mij staat dit uitgeschakeld, omdat de Mede8er uitgeschakeld werd als ik mijn TV uit schakelde via de TV afstands bediening. Erg onhandig als je muziek wilt luisteren terwijl je TV uit staat.

Bedankt voor al je energie die je in het probleem gestoken hebt.
Ik hoop dat het Mede8er team hier een oplossing voor kan aanbieden dmv de lip sync functie.
Als deze functie uitgebreid wordt om de voorgestelde audio uitgangs signalen ( uitgezonderd de HDMI ) vertraagd weer te geven maken ze een hoop mensen erg blij.

Nogmaals bedankt en wie weet komen we elkaar op het forum tzt weer tegen.

Mt vr gr Martin ;)

Offline sjeet

• Newbie
  • *
  • Like Status: +0/-0
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2019, 09:26:04 am »
Heb oude HDMI kabel vervangen, en het probleem was opgelost